En blogg kan enten omhandle personlige interesser, andre er
opprettet av kommersielle hensyn. En blogg kan benyttes for å styrke
kommunikasjon internt i organisasjoner eller mellom organisasjon og eksterne
parter, sånn som kunder. Blogger til forskjellige selskaper vil ha forskjellige
former, for eksempel vil bloggen til et industriselskap ta opp andre temaer enn
nattklubber og festivaler.
Blogg oppstod da noen begynte å poste korte personlige
innlegg på egne hjemmesider. Ordet blogg er sammensatt av ordene web og
logg, og verbet å blogge betyr å skrive nye blogginnlegg og svare på
kommentarer so m har kommet inn på bloggen. Blogging omtales gjerne som
dagbøker og fungerer som et nettsted hvor man er reflekterende og kommenterende
med lenker og henvisninger til andre steder på nettet.
En blogger er den personen som skriver innleggene på
bloggen, og innleggene sorteres i den rekkefølge att det siste innlegget
automatisk legges øverst på forsiden. Et kommentarfelt dukker opp etter hver
artikkel, og det gir leser rask tilbakemelding og blir slik en del av en
pågående diskusjon. Denne muligheten for samsnakking og at bloggene kan lenkes
til hverandre, gjør at blogg kategoriseres som et sosialt medium.
En blogg forutsetter en aktiv bruker i produsentrollen –
ingen vil snakke med noen som ikke svarer.
Interaktivt og
aktiviserende
Internett har forandret seg. Den vanlige brukeren har i
større grad blitt en produsent av innholdet. Weben har utviklet seg til å bli
mer brukerstyrt. Nettsidene er mer dynamiske eller foranderlige enn før, og
brukeren kan styre mer av innholdet.
Blogg er en type sosial programvare som er egnet til å
støtte samhandling og kommunikasjon over internett. Blogg er lett tilgjengelig
fordi den ikke lenger er forbeholdt de med veldig høy digital kompetanse. Det
har blitt noe som er tilgjengelig for veldig mange grunnet tilgjengelighet og
lav brukerterskel.
Blogg er raskt og enkelt å oppdatere i en travel hverdag. En
kan ha individuelt eller kollektivt eierskap. Å bygge sosiale nettverk og
utveksle informasjon er noe som preger samfunnet vårt i dag. Teknologien gjør
det mulig å gi tilbakemeldinger, produsere tekster i felleskap og bygge sosiale
nettverk. Kommentarmuligheten åpner for dialog mellom forfatter og lesere.
Blogg er et type medier som en aktivt må oppsøke, på den
måten får en bare den informasjon en søker selv. Det er da fare for at en bare
finner informasjon som bygger opp under egne meninger og holdninger istedenfor at
en blir utsatt og utfordra på andres meninger.
Bloggen er et sted der en både henter ut ting og kanskje er
med på å skape, en aktiviseres og kan være med å bidra selv. Siden det er lave
inntekter og utgifter forbundet med blogging for det store flertall av
bloggere, er de fleste av dem amatører. Dette fører til at formatet av mange
kritiseres fordi det trivialiserer folks medievaner. På den andre sida peker
tilhengere på at bloggformatet gir flere mulighet til å ytre seg i det
offentlige og at ytringer ikke lenger er underlagt plass- og redaksjonelle
begrensninger som i tradisjonelle medier. Dette er særegent ved internettet, ingen
er eier, ingen kontrollerer hele Internett, alle kan være med. En hopper over
nasjonale grenser ved ett museklikk, og en har hele verden som publikum.
Du legger igjen digitale spor - f. eks arbeidsgiver googler
deg! Utleier google deg. Direkte løgn og spekulasjoner, mobbing forekommer og
her kommer vi borti mange juridiske og etiske sider ved informasjonssamfunnet.
Dette er en utfordring i arbeid med blogg i skole!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar